Česká republika je malý rybník pro tolik realitních makléřů, kteří zde působí. Není proto divu, že rivalita mezi nimi roste a ti, co nemají klientům doopravdy co nabídnout, jednoduše klamou a podvádí. Nebo se o to alespoň pokouší. Jednou z rozšířených variant je prostý lístek vhozený do poštovní schránky. Co je na něm uvedeno?

Mnohdy obsahuje pouze telefonní číslo a větu "Koupím byt v této lokalitě." Někdy je letáček doplněn o informace typu "platba v hotovosti" nebo "přímý zájemce". Ve valné většině případů (cca 90 %) se však jedná o realitní kanceláře nikoliv přímé zájemce.

Paní Alena má s těmito nesolidními makléři vlastní zkušenost. "V domluveném termínu se přišla paní na byt podívat s tím, že se jí líbil. Ptala se na běžné věci jako např. jací jsou sousedé, zda je k dispozici parkování. Potom mě požádala, jestli si může pro manžela pořídit několik fotek, aby viděl, jaký byt vybrala. Ujistila mě o svém nadšení a poprosila, abych byt již nikomu neukazovala, že jej určitě bere, a chtěla po mně podepsat nějaký formulář,“ uvedla pro portál realitycechy.cz. Následně ale zjistila, že šlo makléřku, která chtěla takto získat nemovitost do nabídky, aniž by zastupovala konkrétního zájemce.  

Objevují se i modifikované podoby, kdy na domluvenou prohlídku přijde makléř již v doprovodu potenciálního zájemce. Následně probíhá scénář obdobně, jak bylo popsáno výše (fotografie, ujištění o zájmu a podpis). Jsou lidé, kteří v domnění, že celý prodej zvládnou sami a rychle, souhlasí. Výsledek bývá stejný. Majitel reality zjistí, že kupec zájem nemá a podepsaný formulář představuje závaznou smlouvu k prodeji nemovitosti prostřednictvím daného makléře ze schůzky.

Před prodejem své nemovitosti je vhodné promyslet, jestli chcete celou transakci řešit sami, nebo s realitní kanceláří. V případě, že zvolíte spolupráci s makléřem, vybírejte výhradně z renomovaných společností, abyste se vyvarovali zbytečným nepříjemnostem.