Rozhodli jste se prodat nemovitost svépomoci bez realitní kanceláře? Nebo jste naopak našli své vysněné bydlení a současný majitel nespolupracuje s žádným z realitních makléřů? Pak vás určitě nemine ne moc oblíbené papírování. Jedním z dokumentů, který je potřeba vyřídit, je přepis nemovitosti na katastrálním úřadě. Nejedná se zrovna o jednoduchý proces, který je bohužel nutno podstoupit nejen při úplatném převodu nemovitosti. 

Kdy, kde a kdo řeší přepis?

Základním důvodem k přepisu je samozřejmě koupě či prodej nemovitosti. Současný nebo budoucí majitel je povinen zajistit tento proces v případě, kdy prodávající strana nespolupracuje s žádnou z třetích stran, která by převod zprostředkovala. Tou bývá většinou realitní kancelář či specializovaná právní společnost s ověřenou plnou mocí. 

Převod nemovitosti je však potřeba provést i v případě získání nemovitosti darem či v rámci dědictví. V případě darování žádá o převod dárce či obdarovaný, ale i zmocněná osoba s plnou mocí. U dědického řízení se většinou o převod postará daný notář. 

Všechny žádosti o převod nemovitostí zpracovává místně příslušný katastrální úřad či pracoviště. Při výběru daného katastru je rozhodující poloha přepisované nemovitosti. Pod které pracoviště spadá právě vaše nemovitost naleznete zde.

Co je potřeba doložit na katastru?

V prvním případě je nutné vyplnit speciální formulář, který nese název “Návrh na vklad do katastru nemovitostí”. Díky tomuto dokumentu v podstatě sdělíte úřadu informaci, že chcete přepsat nemovitost. Dejte si záležet na jeho bezchybném vyplnění, abyste předešli případným komplikacím. Sebemenší chybička může znamenat zamítnutí ze strany katastru a vás to bude nepozornost stát dost času i peněz.

Druhou listinou nutnou k doložení je dokument, ze kterého se pracovníci úřadu dozví základní informace. Tedy kdo a na koho chce co přepsat. Tyto informace většinou poskytne kupní, darovací či jiná převodní smlouva. Dejte si pozor na to, aby tyto dokumenty byly opatřeny úředně ověřenými podpisy všech zúčastněných stran. 

Pokud za vás provádí převod nemovitosti zmocněná třetí osoba, musíte doložit také úředně ověřenou plnou moc. Individuální případy vyžadují i doložení dalších listin. Například se může jednat o rozhodnutí stavebního úřadu atd.

Kolik stojí a jak dlouho trvá přepis? 

Samotný přepis nemovitosti vás vyjde na 2000 Kč. Tato částka pokryje správní poplatek za přijetí návrhu na zahájení řízení o povolení vkladu do katastru nemovitostí. Katastrální úřad má ze zákona na přepis maximálně 30 dní od doručení všech potřebných dokumentů a uhrazení správního poplatku. Pokud tedy zvládnete podat žádost bezchybně, v opačném případě se může celý proces výrazně protáhnout. 

Jak probíhá platba nemovitosti?

V případě, že řešíte přepis nemovitosti z důvodu koupě či prodeje, budete muset vyřešit otázku týkající se převodu peněz. Asi žádný kupující nechce posílat platbu za nemovitost předem na účet prodávajícího, aniž by byl zapsán v katastru jako nový oficiální majitel. Na druhou stranu, prodávající zase chce mít jistotu, že peníze skutečně obdrží. 

Pro tyto případy se v praxi využívá služeb advokátních úschoven či realitních kanceláří. Tyto společnosti zprostředkují bezpečný převod peněžních prostředků mezi oběma stranami. V praxi to funguje tak, že kupující převede peníze na účet společnosti ještě před převodem nemovitosti. Daná úschovna či kancelář poté převede peníze na účet prodávajícího v momentě, kdy bude nemovitost na katastru přepsaná na nového majitele. 

Jak vidíte sami, nejedná se zdaleka o jednoduchý proces, kterým by všechny povinnosti skončili. Majitelé nemovitostí si musí dále pohlídat spoustu záležitostí jakými jsou například předání nemovitosti ve stavu, který odpovídá popisu v kupní smlouvě či přepis energií a všech služeb. O tom všem a mnohém dalším si však řekneme zase někdy jindy. 

Pokud si na celý proces prodeje domu, bytu, chalupy či pozemku sami nevěříte, nezoufejte a prodejte svou nemovitost s námi. Jsme profesionálové v oblasti realit a již 30 let plníme vaše sny o bydlení. Prodejte s námi výhodněji i Vy!