Chystáte se prodat nemovitost a kladete si otázku, jak na to a komu prodej svěřit? O informacích ze světa realit se s námi podělí zkušená realitní makléřka Dagmar Dzuriková.
Jaké byly poslední měsíce v realitách a jaká máte očekávání?
Osobně mám za sebou poměrně pracovně náročné dva roky. V roce 2020 a 2021 byli zájemci nesmírně nadšeni něco kupovat, ať už pro sebe nebo k pronájmu či na investici a zrealizovat tolik obchodů nebylo úplně snadné. Nakonec v těchto dnech slavím dvě stě prodaných nemovitostí a podařilo se mi skrze naše komplexní služby pomoci desítkám i zadlužených klientů.
Jsem ráda, že mám kolem sebe tým lidí, na které se mohu spolehnout, a právě tato komplexnost je důvodem spokojenosti mých klientů. Máme výborné asistentky, odborníky na sociální sítě a na hladké financování, energetiky a právníky.
Co se týče samotného půlroku v roce 2022, dochází k určitému zklidnění trhu a zájemci už kvůli vícero nepříznivým faktorům u nás i ve světě jsou nuceni více přemýšlet o koupi něčeho nového. Samozřejmě, že pěkná nemovitost za rozumnou cenu se prodá celkem bezproblémově. Ale obyčejnější nemovitosti, které nejsou ničím zvlášť výjimečné, se už prodávají o trošku déle než bylo doposud zvykem. V poslední době hodně řeším stanovení ceny tržní, například pro dědické řízení, nebo pouze poradenství, které je zdarma.
Máte nějaké doporučení ze světa realit pro veřejnost, ať už pro nakupující nebo prodávající?
Ano, těch mám dost. Důležité je, aby si lidé transakci svědomitě a důkladně promysleli i konzultovali nezávazně s makléřem a aby si udělali svůj osobní názor. Stále je bohužel kolem nás na trhu spousta makléřů, kteří nejednají fér, ale jednají především pro svůj prospěch. Samozřejmě, že internet je plný různých podvodů, ale většinou za nimi stojí právě tito výše zmínění makléři nebo spekulanti. Právě proti nim doslova bojujeme.
Dále doporučuji, že při prodeji je hlavní důkladně prozkoumat prodávanou nemovitost, protože někdy i drobnost může zvýšit cenu o několik stovek tisíc. Je nutné všechny faktory zohlednit a na to mám svůj speciální postup. Někteří makléři však chtějí rychle nabrat a rychle prodat. Častokrát i pod tržní cenou. Prodávat však na vlastní pěst také není řešení, poněvadž tak nelze dosáhnout nejvyšší možné ceny. Přeci jen realitní kanceláře mají daleko více možností oslovit potencionální kupce. Čím více zájemců se o nemovitosti dozví, tím víc cena naroste. Devadesát procent z těch, kteří volají, že si to nejprve vyzkouší sami, se tak stejně za pár týdnů ozve, protože jsou z neprověřených kupujících úplně otrávení. A naše spolupráce může začít.
Co Vás nejvíce v poslední době potěšilo?
Dělá mi radost, když mohu klientovi pomoct ve zvlášť složité situaci. A pak vidím tu spokojenost a vděčnost. Vlastně takhle jsem si našla i spoustu přátel mezi klienty. Rčení „v nouzi poznáš přítele“ sedí dokonale. Stává se mi často, že klientovi dokáži navýšit jeho cenu, ale když jsem za pět minut dvanáct pomohla klientovi navýšit jeho nemovitost při prodeji téměř o milion, když málem doslova naletěl podvodníkovi, tak to už byl velký zážitek.
Co Vás nejvíce naopak v praxi zamrzelo ?
Když si jeden klient půjčil peníze od pochybných lidí a upsal se „čertu“ a ve fázi, kdy jsem mu mohla ještě pomoct, znovu uvěřil stejným lidem, i když tentokrát to byl advokát těchto lidí a ten mu řekl: “ nebojte se pane, vše je na dobré cestě“, odmlčel se a pak jsem se dočetla, že o byt úplně přišel. To mne zvedá ze židle. Mrzí mě, že jim znovu uvěřil a že už jsem mu majetek nestihla zachránit. Měli to promyšlené a pán bohužel byl velmi důvěřivý. Kladu si otázky- Proč to někteří lidé neřeší dříve? Proč nevybírají poštovní schránku? Proč to nechají dojít až tak daleko?
Jaký máte názor na homestaging - přípravy nemovitosti k prodeji právě z Vaší praxe?
Nejsem fanouškem nějakého vyumělkovaného homestagingu. Samozřejmě prezentace je důležitá a snažím se, aby prezentující nemovitost nezapadla do šedi ostatních nabídek. Ale zastávám názor, že každou nemovitost je sice potřeba na prodej perfektně připravit, ale jsem zásadně proti umělým chystáním nemovitosti pouze na focení. Majitel je sice v prvopočátku nadšen, že ani své bydlení nepoznává a vypadá to daleko lépe než ve skutečnosti. Následně však dojde k velkému zklamání, poněvadž většina klientů řekne ráda pěkně nahlas, že fotky vypadaly úplně jinak než je skutečnost a transakce nedopadne. Už v inzerci na první pohled se nemůže do obyčejné vany vejít pět osob a vchodové dveře nemohou na fotkách vypadat, že tudy projedou dva koně i s povozem. A mě osobně obyčejná postel, kde se podle fotky vejde, že se tam vyspí 5 osob a k tomu polštářky a koberečky, které se opakují v každé místnosti, jak je makléř na focení neustále přenáší, doslova vytáčí. Klient má právo vidět nemovitost v reálném stavu i s jejími nedostatky předem. Já jsem fanda kvalitních reálných fotografií, vizualizací, video prohlídek a dronů.
Jaký by měl být podle Vás ideální realitní makléř?
Takový, jaký by měl být i ideální nájemník. Spolehlivý, empatický, pokorný člověk, který věci řeší a neodkládá. A s těmito vlastnostmi volím i nájemníky pro pronajímatele.
Kde Vás případní kupující, prodávající, pronajímatelé najdou?
Už devět let pracuji ve společnosti Agentura Zvonek, kancelář máme v Bystřici pod Hostýnem, Čs. Brigády 82, nebo mohou zavolat na telefon 778 007 161 a domluvíme se na nezávazné schůzce, či napsat na email: dzurikova@zvonek.cz