Slavíme 30 let aneb nástup nové generace
Agentura Zvonek letos slaví již 30 let od svého založení. Napříč dlouholetou tradicí si však stále udržuje status rodinného podniku. Společnost založil roku 1992 Dr. Miroslav Zvonek. Dnes ve společnosti působí mimo jiné po boku své ženy Anny, synů Miroslava s jeho ženou Eliškou, Filipa a dcery Denisy.
Rozhovor s Dr. Miroslavem Zvonkem
Původně jste vystudovaný pedagog. Proč jste se rozhodl podnikat a proč právě v oblasti realit?
Práci ve školství jsem měl moc rád a dnes se k ní vracím při "práci" s vnoučaty, kterých mám pět, všichni žijí ve Zlíně a jsou u nás často jako doma. Bohužel otce tří dětí na počátku devadesátých let učitelská profese neuživila. A protože neustále něco vymýšlím, měl jsem seznam asi 30 oblastí, ve kterých bych se mohl realizovat. A jelikož jsem sám hledal větší byt, pětičlenná rodina ve dvoupokojovém bytě ve Strání není ideální stav, kromě jiných aktivit jsem se vrhl na trh realit - začal jsem s výměnami bytů v rámci celého Československa - na vrcholu jsme měli přes sto poboček v celé zemi. Ale předběhli jsme dobu, nebyl mobilní telefon, internet a další věci, bez kterých bychom si dnes práci v realitách neuměli představit.
Vzpomínáte si na začátky? Jaké to bylo?
Nevěděl jsem o podnikání vůbec nic, pocházel jsem z chudé dělnické rodiny z Bojkovic, snad jen otec, který před érou socialismu podnikal jako pekař, mi byl velkým vzorem. Bohužel zemřel pět měsíců před revolucí.
Kdybych tušil, co mne v podnikání čeká, asi bych do toho nešel. Neuměl jsem si podnikání pořádně představit, a hlavně mně chybělo to nejdůležitější - kontakty. Ve Zlíně, kde jsem měl první kancelář, jsem neznal jediného člověka! Přitom kontakty jsou základem pro práci s lidmi, což realitní oblast je. Na druhou stranu studium na pedagogické fakultě v Olomouci a následná práce ve školství, komunikace s dětmi, kolegy učiteli a rodiči mně daly neskutečně moc. Už první rok práce ve školství jsem maturoval se čtyřmi třídami!
Věřil jste, že Agentura Zvonek bude jednoho dne dosahovat takových rozměrů?
Měli jsme i mnohem větší počet kanceláří, než máme dnes. Člověk ale musí najít kompromis mezi velikostí firmy a realitou na trhu. Například za 30 let, co podnikám na Zlínsku, se nenašla jediná další místní firma v našem oboru, která by tak dlouho vydržela a nás dlouhodobě přeskočila. Přitom rychlokvašky se objevují jak na běžícím pásu, a mnozí z nich dokonce tvrdí, že jsou nejlepší.
Čím nejtěžším jste si musel za těch 30 let profesně projít? Co bylo nejtěžší?
Vydržet a nezpychnout. Bavit se s každým člověkem jako se sobě rovným. Ať má stovky milionů nebo je v tíživé situaci, kdy hledá hlavně pomoc. Mnoho lidí, kterým jsme pomohli v nouzi, kdy neměli ani na provizi, se pak vrátilo a řešili jsme s nimi zajímavé transakce.
Baví Vás i po takové době práce v oblasti realit? A budete se jí věnovat i nadále?
Práce v realitách je hlavně můj koníček, proto jsem nikdy neuvažoval, že skončím. Naopak, mám stále víc a víc nápadů, které chci realizovat. Kdo má chuť, může se k nám přidat.
Dalo by se říct, že nyní nastupuje nová generace?
Určitě. Vidím to i na jiných rodinných firmách, že mladí přebírají otěže. Mám dva syny a dceru s rodinami, kteří pokud budou schopni se dohodnout a firmě se obětovat, mají šanci naše společnosti povznést do úplně jiných pater. Já se držím s manželkou hodně při zemi, protože mne tak rodiče naučili. Neumím (a nechci) zbytečně riskovat, proto nejsme multimilionáři, ale současně se mohu každému podívat do očí, protože ani jeden klient nepřišel mojí vinou o nemovitost nebo o své peníze. A to je snad nejlepší vizitka.
Jaké jsou dle Vás největší úspěchy Agentury Zvonek?
Že vydržela v očích klientů a obchodních partnerů jako seriózní a perspektivní firma už 30 let. Je to místo, kam si mohou chodit pro rady a třeba si jen tak popovídat. Starší generace stojí hlavně o komunikaci s dalšími lidmi. Ač se hlavní život dnes odehrává na sociálních sítích, přijde doba, kdy i mladí lidé pochopí, že kontakt z očí do očí je základ, který dělá lidi lidmi.
Jak významné je pro Vás výročí 30 let?
Bohužel jsem spolu s firmou o těch třicet let zestárl také. Hřeje mne, že jsem těch třicet let neproflákal a moje děti mohou být na nás s manželkou hrdí. Současně s prací jsme s manželkou a s dětmi procestovali kus světa, od našeho milovaného Chorvatska, kam se vracíme téměř každý rok, až třeba po Tchaj-wan, Austrálii včetně Tasmánie, Indonesii, Sri Lanku, Mauricius, Thajsko, USA či Skotsko. Cestování a poznávání světa je jedním ze základů pro budování firmy. Poznali jsme neskutečné bohatství a hlavně neskutečnou chudobu lidí. A překvapivě ti chudí byli šťastnější, než ti hodně bohatí. To něco o životě na této planetě vypovídá. Současně jsme poznali, že průměrný člověk na Zlínsku patří mezi ty nejbohatší, nejbezpečnější a nejšťastnější na celém světě, ač si to často odmítá přiznat. Kdyby se ještě změnila atmosféra a vztahy mezi lidmi na úroveň Austrálie, bylo by to tu téměř dokonalé.
Kdybyste měl srovnat dnešní situaci na trhu realit s dobou Vašich začátků, v čem se nejvíce liší?
Ty doby se nedají srovnávat hlavně v oblasti finančních možností - podívejte se na ceny různých druhů nemovitostí, některé se zvýšily i dvacetkrát. A protože ceny dělá vždy kupující, svědčí to o bohatství lidí a firem a jejich možnostech si finance půjčit. A to i přes to, že dočasně ČNB zvýšila úroky na 7 %. V době, kdy jsem si u České spořitelny bral první hypotéku, byl úrok 6,5% a každý byl rád, že ji vůbec dostal.
Co se ale změnilo nejvíc, je náročnost klientů - kupujících i zájemců o pronájem. Většina z nich sází na kvalitu a je ochotna za to zaplatit. Proto jsou ceny tak vysoko (z pohledu kupujících, protože pro prodávající je to často stále málo a chtěli by víc a víc.)
Ve společnosti působíte společně se svými rodinnými příslušníky. Jak důležité to pro Vás je?
Rodina je pro nás základ, bez něhož si již práci ve společnosti neumím představit. Je pravda, že od malička jsem naše děti vedl k pracovitosti, nic nedostali zadarmo, a dnes se to vrací. Ale ani rodinná firma není bez problémů. Proto jsem rád, že se ve firmě líbí i ostatním spolupracovníkům, kteří jsou zde často dlouhé roky, ať uvedu příklad paní Kolomazníkové, Bouškové, Talašové či Dzurikové a pánů Bartla a Zubíčka. A to nemohu vyjmenovat všechny, kteří by si to zasloužili.
Na co se můžou klienti těšit v budoucnu?
Že budeme rychle reagovat na měnící se podmínky nejen na trhu realit a financí, ale zejména v celé společnosti. Odborníci tvrdí, že změny skokově přicházejí vždy asi po padesáti letech. V minulosti to většinou ovlivnila nějaká světová či významná válka, nyní to asi bude stav po současné třetí světové válce, jejichž součástí jsou boje o Ukrajinu. Kdo ji vyhraje si ale netroufám říct. Mám ale velkou obavu, že Evropa mezi vítězi nebude. Bohužel. Už dnes se chováme jako poražení. A sebevědomí je základem pro každé úspěšné podnikání i prosazování změn.